Interview med Ashok Mehta, filmfotograf.
Mr. Mehta hører til den absolutte top af filmfotografer i Indien, med en lang række film bag til sin kredit.
Han taler her om indisk film, vestlig film og om sig selv som filmfotograf m.m
Interviewet er lavet i december 2000

 

 

Ashok Mehta:
Deres (vestens. Helle) skala og vores skala.. der er en masse forskel, vores skala er ikke lille. Vi laver også store film i henhold til vores publikum..  so vores skala.. vi snakker om mainstreamfilm, er ret stor… vi laver film anamorfisk.. stort. Vi har ikke meget af action og alt det, men vi har en masse dans og det hele… det afhænger igen af hvad slags film… vi laver forskellige slags film, vi laver også off beat film og art film, og så laver vi mainstreamfilm, du ved.. det er meget meget  populært.. og vi har masser af sang og dans og musik.

 

 

 

 

 

 

Jeg har lavet alle slags film. Jeg arbejder for mainstreamfilm, som er meget stort, og jeg arbejder også i den lille skala film, for eksempel snakker vi om Chowringhee Lane, 36, som var i et lille hus, en historie om en ensom dame, en masse mørke, en masse stemning og alt det.
Det afhænger af den film jeg laver.. om det er en off beat film.. en kompakt film.. og hvis jeg er laver en på en mainstream film så må jeg selvfølgelig gå for den glamouriøse del af det..
Vi laver også ikke anamorfisk 35mm, almindelig 35mm, så det afhænger al den slags film jeg laver.
Sammenlignet med de film vi laver idag er der en masse glamour I det.. billeder der ser godt ud, sommetider næsten som postkort..  der er også en forøgelse af det fordi en mase indire tar udenlands og skyder.. specielt i vesten.. de tager alle vegne hen, du ved.. på grund af storheden i naturen, smukke scenerier.

 

 

 

 

Når du laver stor skala film, hvad kan du så bedst lit?
Du må skabe en storhed for publikum.. og det er også en udbytterig grund fordi vi har så mange kanaler i vores land, du ved… så folk skal ikke blive hængende ved kanalerne.. fjersynet..  de skal gå i biografen. Og også fordi film i vores land er den billigste underholdning.. og den eneste underholdning, du ved, som folk har råd til.. vi snakker om landsbyer og små byer.. så det er det bedste vi kan tilbyde dem faktisk.. og de ser virkelig efter de store billeder, de store film..  hvis du laver små film så bliver folk hængende ved fjernsynet.
Storheden ER meget vigtig.. vi har STORE studier og vi skyder anamorpisk.. og hundrede dansere, du ved.. det er også en udfordring for et menneske som mig at skabe sådant et look, du ved.
Det meste af min baggrund har været off beat film, du ved.. jeg har flere off beat film end maintream.. da jeg kom til mainstream film bragte jeg glamour ind i det, og også fordi jeg laver en masse reklamefilm, du ved… så jeg bragte glamouren ind i  Bombay filmindustrien.. så vores film ser ikke alene store ud, der er også en masse glamour in det..  al den der finish som nogle gange manglede tidligere. Nu ER folk inde i det.. og det er sket fordi godt skudte film laver bedre forretning end normale film, du ved…  det er en trend, vi er nødt til at lave film der ser godt ud.

 

 

 

 

 

 

 

 

Men jeg blir stadig ved med at lave forskellige slags film, du ved.. med kun én slags film ville jeg blive stagnerende vand, du ved.. så det er derfor.. når du kigger på min historie... jeg har lavet alle slags film, du ved.. så jeg har arbejdet, udover mainstream, med en masse filmmagere. Jeg har skudt fire film for  Mr. Benegal, tre for Aparna (Sen. Helle),  alle forskellige slags filmmagere, du ved…min aktuelle film er et docu- drama baseret på Dr. Ambedkar, manden der skrev forfatningen i vores land, og som også var urørlig (kasteløs. Helle)..  når du snakker med urørlige i dag priser de ham som en gud,  du ved… det er en helt anden slags film alt i alt.. en vis mængde realisme er der, alt er der.
Der er en anden film jeg laver, Gaja Gamini.. en anderledes slags film. Vi har en maler, Hussain.. hans film,  og igen en meget anderledes slags film.. filmen har en masse sange men det er en slags off beat film, det er en art film, du ved. (en hyldest til kvindens krop. Helle).
Så hvad mig angår har jeg lavet en masse forskellige slags film, også en som Bandit Queen (Shekar Kapur. Den gik i Grand. Helle)
Og også når det drejer sig om mainstream film, har jeg lavet film med næsten enhver instruktør i dette land, du ved.
Med  mainstream film må vi tilføje en masse ting, kommerciel værd.. for eksempel taler vi om sange.. på grund af ÉN sang kan filmen blive et super duper hit.. så det er også en stor fordel på en måde..
Og vores land er også vant til en masse musik, du ved, vi har fantastisk folkemusik, vi har en masse musik, vi har altid haft. Vi har også adopteret en masse vestlig musik ind i vores system. Vi har så meget musik, så det er derfor hver film har 6-7 sange, musik markedet er STORT.. soundtracket tilfører filmmarkedet en masse.
Tænk på en befolkningsmængde vi har i vores land.. det er derfor vi klarer og godt, musikken sælger meget godt, og filmene sælger osse godt.. vi har råd til at lave store film, du ved.
Selvfølgelig er det at lave film blevet gradvist dyrere osse i vores land, men det er meget billigere at skyde her end i vestlige lande..  vi har råd til at lave mange film i vores land, ikke kun på eet sprog, men på mange sprog, du ved.. så det er en masse udbytte du ved.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi har osse the oversøiske marked, det asiatiske marked.. overalt… v har i England, vi har i America.. I mange lande.  Det er ikke kun i dag, vi havde det osse før, for eksempel var Raj Kapoor en af de største stjerner i Rusland. Det er ikke kun i dag, det har været sådan i mange år, du ved.
Der er tider ind i mellem hvor markedet er blevet dårligt.. det er på grund af pirateri, du ved..
Og folk har ikke glemt fjernsynet, men de vil se de store billeder, du ved, du gir dem de store billeder.. hvis du gir dem små billeder foretrækker de at sidde hjemme og se det på tv eller bare købe en video kassette eller en DVD og se

 

 

 

 

Som filmfotograf må det være fantastisk at kunne få lov til arbejde stort.
Selvfølgelig er det det, og udfordrende. Du er nødt til at skabe an masse stort, masser af lys og samtidig må du skabe stemning lys, men du må osse sørge for at glamouren er intakt. Mange vestlige film.. du ser de er meget godt fotograferede og al det der, men de er ligeglade med glamourdelen af det, du ved. I vores land må ve osse sørge for det, for at på billedet perfekt, du ved.
Så bortset fra skabelsen af film, har vi stjerner som er meget
meget berømte, så det er derfor vi også ar nødt til at søge for at stjernerne ser godt ud, du ved, repræsentable med make up.. lys på deres ansigt..
Vi har osse en masse bevægelse. En masse kraner og køreture og dit og dat.. det blir en kæmpe, massiv film, du ved.. hvilken er en fordel uanset.
Lad os ikke tale om Amerika, fordi Amerika har råd til at ave meget store film, men når vi taler om vesten taler vi om Europa. De  har ikke råd, du ved.. og de tænker heller ikke stort.

 

 

 

 

 

 

På en måde er vi meget heldige i vores land fordi vores film er stadig under kontrol og osse kvalitetsmæssigt er vi meget gode og vores arbejde blir anerkendt over hele verden, og der er osse en masse Amerikanske og Europæiske folk der kommer til Indien for at lave film, du ved.. for eksempel snakker vi om en film som Bandit Oueen. Det er en engelsk produktion, Channel Four.. et meget meget lille budget, men når du ser filmen ser den stor ud , meget stor.

 

 

 

Jeg har ikke lavet vestlige film, men jeg har skudt en masse udenlands.. indiske film.. i England, Amerika, USA, Alaska, Mexica.. i Europa, Østrig, Budapest, Paris.. Afrika.
Jeg har fået nogle tilbud udefra.. et i Tyskland, et fra en Amerikansk instruktør, men vi skyder i Indien. Og så arbejder jeg på min egen film Moksha, (Frelse), du kan ikke kalde det en mainstream film, du kan ikke kalde det en arty film, noget anderledes. En film som jeg kan li det. Det er min ide og jeg co-forfatter den. Jeg ønskede at lave en film for længe siden da jeg lavede Mandi for Mr. Benegal. Jeg ønskede at lave en film med det samme manuskript, men jeg havde ikke pengene, du ved.. jeg havde allerede talt med spillerne og alt det der, alle var villige til at hjælpe mig, men jeg havde ingen penge. Så jeg sagde, lad mig lave nogle penge. Fordi mine tidligere film alle var art film, var der ingen penge, du ved. Så penge startede grundlæggende med at komme på grund af reklamefilm. Nu betaler vores mainstream film osse gode penge... så jeg arbejder, jeg laver penge og jeg putter dem ind i min film, du ved, min egen film. Jeg tror ikke den slags kan ske alle vegne, det kan ske i Indien.
Vi kan komme langt med pengene her. Jeg har også en masse goodwill, jeg er ikke nød til at betale store penge for store stjerner, og jeg har mit eget udstyr, så det er meget lettere.

 

 

 

 

 

 

 

Stort er nødvendigt i Indien i dag.  Så det er de fleste film… de er STORE. Glamour er meget meget vigtigt. Og udseendet er meget meget vigtigt.
I Europa, når jeg gik på laboratoriet.. du møder en masse mennesker der.. sagde jeg, hvorfor laver I fyre ikke FILM, du ved.. I har det hele, I har udstyr, I har en masse vi ikke har. De sagde: vi har ikke stjernerne. Jeg sagde: I må lave stjernerne, for fanden.. vi laver stjernerne, I må også lave stjernerne.
Så vi er nødt til at skabe stjernerne til publikum.  Publikum er nødt til at have en stjerne, det er meget meget vigtigt. Selv i Indien, hvis du laver en film uden stjerner, med nykommerne og al det der, er dit marked.. tjup.. lavt. I vestlige lande, vi snakker om Europa.. hvis de skaber stjerner, KAN de.. .. de siger at de prøver, at det ikke er fordi de ikke prøver, men de må prøve mere.
Grundlæggende fungerer alt hvad der er godt… vi snakker om film, film kræver ikke et sprog.. som et maleri.. det kræver ikke et sprog.. for at forstå et kinesisk maleri behøver jeg ikke at kunne tale kinesisk.  Så alt er godt! Filmen må ha et godt indhold.. hvad enten du laver en mainstreamfilm eller en off beat film, eller en art film.. hvilken som helst slags film.. også en reklamefilm eller en dokumentarfilm.. det første du må ha er et godt manuskript, godt indhold, god ide, og så er vi der.
Vi, fok her, taler om Amerika.. de har også godt indhold, gode film… sommetider. Filmene er også store.. alle ser dem, selv vi ser dem .. du er nødt til at forfine, kultivere.. hvis du kultiverer virker det, du ved.
Så det er derfor - i vores land vi har en plus pointe fordi vi har en masse publikum - at vi kan lave film, men stadig kan vi på trods af at vi laver store film lave dem billigere, hvilken er en af de største fordele vi har her.  Jeg tror ikke der er noget andet land, bortset fra Amerika der har råd til at lave film i den skala.. på den måde er vi de heldigste.