Interview
med Ashok Mehta, filmfotograf.
Mr. Mehta hører til den
absolutte top af filmfotografer i Indien, med en lang række film bag til sin
kredit.
Han taler her om indisk film, vestlig
film og om sig selv som filmfotograf m.m
Interviewet er lavet i december 2000
Ashok
Mehta:
Deres
(vestens. Helle) skala og vores skala..
der er en masse forskel, vores skala er ikke lille. Vi laver også store film
i henhold til vores publikum.. so
vores skala.. vi snakker om mainstreamfilm, er ret stor… vi laver film
anamorfisk.. stort.
Vi har ikke meget af action og alt det,
men vi har en masse dans og det hele… det afhænger igen af hvad slags
film… vi laver forskellige slags film, vi laver også off beat film og art
film, og så laver vi mainstreamfilm, du ved.. det er meget meget
populært.. og vi har masser af sang og dans og musik.
Jeg har lavet alle slags
film. Jeg arbejder for mainstreamfilm, som er meget stort, og jeg arbejder også
i den lille skala film, for eksempel snakker vi om Chowringhee Lane, 36, som
var i et lille hus, en historie om en ensom dame, en masse mørke, en masse
stemning og alt det.
Det afhænger af den film jeg laver..
om det er en off beat film.. en
kompakt film.. og hvis jeg er laver en
på en mainstream film så må jeg selvfølgelig gå for den glamouriøse del
af det..
Vi laver også ikke anamorfisk 35mm, almindelig 35mm, så det afhænger
al den slags film jeg laver.
Sammenlignet med de film vi laver idag
er der en masse glamour I det.. billeder der ser godt ud, sommetider næsten
som postkort.. der er også en
forøgelse af det fordi en mase indire tar udenlands og skyder.. specielt i
vesten.. de tager alle vegne hen, du ved.. på grund af storheden i naturen,
smukke scenerier.
Når
du laver stor skala film, hvad kan du så bedst lit?
Du må skabe en storhed for
publikum.. og det er også en udbytterig grund fordi vi har så mange kanaler
i vores land, du ved… så folk skal ikke blive hængende ved kanalerne.. fjersynet..
de skal gå i biografen. Og også
fordi film i vores land er den billigste underholdning.. og den eneste
underholdning, du ved, som folk har råd til.. vi snakker om landsbyer og små
byer.. så det er det bedste vi kan tilbyde dem faktisk.. og de ser virkelig
efter de store billeder, de store film..
hvis du laver små film så bliver folk hængende ved fjernsynet.
Storheden ER meget vigtig.. vi har
STORE studier og vi skyder anamorpisk.. og hundrede dansere, du ved.. det er
også en udfordring for et menneske som mig at skabe sådant et look, du ved.
Det meste af min baggrund har været
off beat film, du ved.. jeg har flere off beat film end maintream.. da jeg kom
til mainstream film bragte jeg glamour ind i det, og også fordi jeg laver en
masse reklamefilm, du ved… så jeg bragte glamouren ind i
Bombay filmindustrien.. så vores film ser ikke alene store ud, der er
også en masse glamour in det.. al
den der finish som nogle gange manglede tidligere. Nu ER folk inde i det.. og
det er sket fordi godt skudte film laver bedre forretning end normale film, du
ved… det er en trend, vi er nødt til at lave film der ser godt
ud.
Men jeg blir stadig ved med
at lave forskellige slags film, du ved.. med kun én slags film ville jeg
blive stagnerende vand, du ved.. så det er derfor.. når du kigger på min
historie... jeg har lavet alle slags film, du ved.. så jeg har arbejdet,
udover mainstream, med en masse filmmagere. Jeg har skudt fire film for
Mr. Benegal, tre for Aparna (Sen. Helle),
alle forskellige slags filmmagere, du ved…min aktuelle film er et
docu- drama baseret på Dr. Ambedkar, manden der skrev forfatningen i vores
land, og som også var urørlig (kasteløs. Helle)..
når du snakker med urørlige i
dag priser de ham som en gud, du
ved… det er en helt anden slags film alt i alt.. en vis mængde realisme er
der, alt er der.
Der er en anden film jeg laver, Gaja
Gamini.. en
anderledes slags film. Vi har en maler,
Hussain.. hans film, og igen en
meget anderledes slags film.. filmen har en masse sange men det er en slags
off beat film, det er en art film, du ved. (en hyldest til kvindens krop. Helle).
Så hvad mig angår har jeg lavet en
masse forskellige slags film, også en som Bandit Queen (Shekar Kapur. Den gik
i Grand. Helle)
Og også når det drejer sig om
mainstream film, har jeg lavet film med næsten enhver instruktør i dette
land, du ved.
Med
mainstream film må vi tilføje en masse ting, kommerciel værd.. for
eksempel taler vi om sange.. på grund af ÉN sang kan filmen blive et super
duper hit.. så det er også en stor fordel på en måde..
Og vores land er også vant til en
masse musik, du ved, vi har fantastisk folkemusik, vi har en masse musik, vi
har altid haft. Vi har også adopteret en masse vestlig musik ind i vores
system. Vi har så meget musik, så det er derfor hver film har 6-7 sange,
musik markedet er STORT.. soundtracket tilfører filmmarkedet en masse.
Tænk på en befolkningsmængde vi har
i vores land.. det er derfor vi klarer og godt, musikken sælger meget godt,
og filmene sælger osse godt.. vi har råd til at lave store film, du ved.
Selvfølgelig er det at lave film
blevet gradvist dyrere osse i vores land, men det er meget billigere at skyde
her end i vestlige lande.. vi har
råd til at lave mange film i vores land, ikke kun på eet sprog, men på
mange sprog, du ved.. så det er en masse udbytte du ved.
Vi har osse the oversøiske
marked, det asiatiske marked.. overalt… v har i England, vi har i America..
I mange lande. Det er ikke kun i
dag, vi havde det osse før, for eksempel var Raj Kapoor en af de største
stjerner i Rusland. Det er ikke kun i dag, det har været sådan i mange år,
du ved.
Der er tider ind i mellem hvor markedet er blevet dårligt.. det er på grund
af pirateri, du ved..
Og folk har ikke glemt fjernsynet, men
de vil se de store billeder, du ved, du gir dem de store billeder.. hvis du
gir dem små billeder foretrækker de at sidde hjemme og se det på tv eller
bare købe en video kassette eller en DVD og se
Som
filmfotograf må det være fantastisk at kunne få lov til arbejde stort.
Selvfølgelig er det det, og
udfordrende. Du er nødt til at skabe an masse stort, masser af lys og
samtidig må du skabe stemning lys, men du må osse sørge for at glamouren er
intakt. Mange vestlige film.. du ser de er meget godt fotograferede og al det
der, men de er ligeglade med glamourdelen af det, du ved. I vores land må ve
osse sørge for det, for at på billedet perfekt, du
ved.
Så bortset fra skabelsen af film, har vi stjerner som er meget
meget berømte, så det er derfor vi også ar nødt til at søge for at
stjernerne ser godt ud, du ved, repræsentable med make up.. lys på deres
ansigt..
Vi har osse en masse bevægelse. En
masse kraner og køreture og dit og dat.. det blir en kæmpe, massiv film, du
ved.. hvilken er en fordel uanset.
Lad os ikke tale om Amerika, fordi
Amerika har råd til at ave meget store film, men når vi taler om vesten
taler vi om Europa. De har ikke råd,
du ved.. og de tænker heller ikke stort.
På en måde er vi meget
heldige i vores land fordi vores film er stadig under kontrol og osse
kvalitetsmæssigt er vi meget gode og vores arbejde blir anerkendt over hele
verden, og der er osse en masse Amerikanske og Europæiske folk der kommer til
Indien for at lave film, du ved.. for eksempel snakker vi om en film som
Bandit Oueen. Det er en engelsk produktion, Channel Four.. et meget meget
lille budget, men når du ser filmen ser den stor ud , meget stor.
Jeg har ikke lavet vestlige
film, men jeg har skudt en masse udenlands.. indiske film.. i England,
Amerika, USA, Alaska, Mexica.. i Europa, Østrig, Budapest, Paris.. Afrika.
Jeg har fået nogle tilbud udefra.. et
i Tyskland, et fra en Amerikansk instruktør, men vi skyder i Indien. Og
så arbejder jeg på min egen film Moksha, (Frelse), du kan ikke kalde det en
mainstream film, du kan ikke kalde det en arty film, noget anderledes. En film
som jeg kan li det. Det er min ide og jeg co-forfatter den. Jeg ønskede at
lave en film for længe siden da jeg lavede Mandi for Mr. Benegal. Jeg ønskede
at lave en film med det samme manuskript, men jeg havde ikke pengene, du ved..
jeg havde allerede talt med spillerne og alt det der, alle var villige til at
hjælpe mig, men jeg havde ingen penge. Så jeg sagde, lad mig lave nogle
penge. Fordi mine tidligere film alle var art film, var der ingen penge, du
ved. Så penge startede grundlæggende med at komme på grund af reklamefilm.
Nu betaler vores mainstream film osse gode penge... så jeg arbejder, jeg
laver penge og jeg putter dem ind i min film, du ved, min egen film. Jeg tror
ikke den slags kan ske alle vegne, det kan ske i Indien.
Vi kan komme langt med pengene her. Jeg
har også en masse goodwill, jeg er ikke nød til at betale store penge for
store stjerner, og jeg har mit eget udstyr, så det er meget lettere.
Stort er nødvendigt i Indien i dag.
Så det er de fleste film… de er STORE. Glamour er meget meget
vigtigt. Og udseendet er meget meget vigtigt.
I Europa, når jeg gik på laboratoriet.. du møder en masse mennesker der..
sagde jeg, hvorfor laver I fyre ikke FILM, du ved.. I har det hele, I har
udstyr, I har en masse vi ikke har. De sagde: vi har ikke stjernerne. Jeg
sagde: I må lave stjernerne, for fanden.. vi laver stjernerne, I må også
lave stjernerne.
Så vi er nødt til at skabe stjernerne til publikum. Publikum er nødt til at have en stjerne, det er meget meget
vigtigt. Selv i Indien, hvis du laver en film uden stjerner, med nykommerne og
al det der, er dit marked.. tjup.. lavt.
I vestlige lande, vi snakker om Europa.. hvis de skaber stjerner, KAN
de.. .. de siger at de prøver, at det ikke er fordi de ikke prøver, men de må
prøve mere.
Grundlæggende fungerer alt hvad der er godt… vi snakker om film, film kræver
ikke et sprog.. som et maleri.. det kræver ikke et sprog.. for at forstå et
kinesisk maleri behøver jeg ikke at kunne tale kinesisk.
Så alt er godt! Filmen må ha et godt indhold.. hvad enten du laver en
mainstreamfilm eller en off beat film, eller en art film.. hvilken som helst
slags film.. også en reklamefilm eller en dokumentarfilm.. det første du må
ha er et godt manuskript, godt indhold, god ide, og så er vi der.
Vi, fok her, taler om Amerika.. de har også godt indhold, gode film…
sommetider. Filmene er også store.. alle ser dem, selv vi ser dem .. du er nødt
til at forfine, kultivere.. hvis du kultiverer virker det, du ved.
Så det er derfor - i vores land vi har en plus pointe fordi vi har en masse
publikum - at vi kan lave film, men stadig kan vi på trods af at vi laver
store film lave dem billigere, hvilken er en af de største fordele vi har
her. Jeg tror ikke der er noget
andet land, bortset fra Amerika der har råd til at lave film i den skala.. på
den måde er vi de heldigste.