Kunstnermiljøet
befolkes af mange typer, her nævner jeg bare: kunstnerne, de der gerne vil være
det og de der lever af hvad andre laver. Fødekæden er lang.
Med
den abstrakte performencekunst, herunder videokunsten, kom den store chance til
det store blufnummer - man kunne bevæge
sig i slowmotion og sige lyde, kunne affilme en flødebolle og klippe den sammen
med en giraf… hvad som helst.. i kunstens og selvudtrykkets navn. Her var den store chance til søgende
længselsfulde sjæle for at blive
”kunstner”. Jeg har aldrig forstået denne kunstform, men er undertiden
blevet grebet af en stemning, nogle farver, noget musik eller hvad det nu kunne
være… men oftest har jeg bare følt mig som midt i kejserens nye Klæder. Men én
ting må jeg medgi, at jeg står overfor en stor evne til selviscenesættelse.
Sirup
er langt hen ad vejen en satire over dette miljø og i særdeleshed over en type
som Lasse, for jeg har mødt mange Lasser. Lasse har svært ved at være, han
lever kun i kraft af at være noget, men kan ikke selv. Han er en vampyr, han
bruger mennesker og er naturligvis en stor snob. Jeg ønskede af beskrive
mekanismerne hos en Lasse og hans omgivelser.
Lasse
er et usikkert menneske og jeg kender denne usikkerhed fra mig selv, kender
ønsket om at blive holdt af, behovet for anerkendelse og ære. Men Lasse har
ingen kerne, han er hæmningsløs, har
ligesom ingen moralsk stopklods. Det gør ham tragisk-komisk.
Kunstnermiljøet
befolkes af mange typer, her nævner jeg bare: kunstnerne, de der gerne vil være
det og de der lever af hvad andre laver. Fødekæden er.