Larger Than Life har været længe undervejs, for foruden at
vente på penge i flere år, jeg har været nødt til at bide den over i to dele,
med to års mellemrum fordi Halalabad Blues startede op. Så først da den var
færdig kunne jeg tage tilbage til Indien og fortsætte hvor jeg slap. Og denne
gang var det, i modsætning til første omgang, på mine egne betingelser og den
eneste mulige måde at lave denne film på. Det vil sige, være i stand til at
vente, altså masser af tid. Hvorfor det? Dels fordi det er meget vanskeligt,
for ikke at sige umuligt, at få lov
til at filme på film studier, hvis settene er store og spektakulære at se på,
og dels fordi indisk filmproduktion er så fuldstændig stik modsat dansk
filmproduktion. Vore film, når de altså endelig går i gang, starter op som en
maskine, en uhyggelig maskine, med alt planlagt fra forproduktion til komplet
afslutning at efterarbejde, uden huller, uden pauser, uden mulighed for at få
luft, uden mulighed for at få realisere en evt. idé der dukker op undervejs..
som en samlebåndsproduktion under et rædselsfuldt stress. |
Indisk filmproduktion er stik modsat. Her er aldrig stress
forårsaget af at produktionslederen siger stop for i dag selvom man ikke er
færdig. De arbejder lange dage uden problemer.. og ja, det koster, så det er
et spørgsmål om mentalitet. De har ofte pauser i produktionen, dels
selvvalgte hvilket er misundelsesværdigt, dels ikke selvvalgte, fordi
stjernen har givet dage til andre produktioner, eller simpelthen bliver væk.
Så man bare må vente. Pauser af sidstnævnte grund må jo være lige så
frustrerende som ikke at ha mulighed for så meget som en dags pause undervejs,
som hos os. Så er der også den faktor at alle pengene sommetider ikke er der
når produktionen starter, så man må holde og samle flere ind. Igen stik
modsat os, hvor ingen produktion starter før finansieringen er helt på plads. Så i indisk filmproduktion ved man aldrig
hvad der sker. Planer ændres konstant |
Derfor er man også nødt til at kunne spille med på disse
vilkår hvis man vil lave en film i den indiske filmindustri. Og så er vi
tilbage til det med masser af tid. |
|
At have et decideret filmhold gående rundt er også en
dårlig ide, alt for tungt et maskineri at slæbe rundt på, og betale for, når
man alligevel ikke kan lave ting i mange dage, fordi alt er aflyst,
forandret, flyttet, forsinket, forbudt o.s.v.. Man må være mobil og handy..
og selv kunne håndtere et kamera. Man kan naturligvis godt hyre en indisk
fotograf, men kun hvis man sejler i penge, for man skal jo kunne lønne ham på
stand by i det uendelige… og han er ikke billig. Så glem det. Så kan man jo
have en fotograf med hjemme fra. Det havde jeg i første omgang. Det var ikke
nogen god idé. Altså, efter første omgangs, på alle planer forkerte set
op, tog jeg af sted helt alene anden gang. På et tidspunkt kom Nicolaj Gunge
en måned og hjalp mig, og hvor vi fotograferede begge to, og så fortsatte jeg
selv igen da han var rejst. Det var på det tidspunkt nødvendigt og godt at
have en hjælper for en tid, som det var nødvendigt og godt at blive alene
igen. |
|
kredits |
|
|
|
Ide, manuskript, instruktion |
|
|
|
Helle Ryslinge |
|
|
|
Optaget i
Bombay, Rajastan og Andhra Pradesh, Indien |
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
Vinter 2000 |
|
||
Kamera: |
Natascha
Thiara Rydvald, |
||
Lyd: |
Rishi
Oberoi |
||
Produktion: |
Pernille
Skov Sutherland |
||
Line
producer: |
Adfilm Valas, Bombay |
||
Vinter
2002 |
|
||
Kamera og lyd: |
Helle
Ryslinge, Nicolai Gunge |
||
Producer assistent: |
Lise
Saxtrup |
||
Klip: |
Jørgen
Kastrup Rikke Selin Lorentzen, Helle Ryslinge |
||
Klippeassistent: |
Klaus Heinike |
||
Log
& Batch: |
Henrik Selin Lorentzen, Anna Engberg |
||
Oversættelse fra hindi: |
Sabeena
Sareen |
||
Grafik. |
Torsten
Høgh Rasmussen / gul stue |
||
Online & grading: |
Thomas
Hamann |
||
Lydefterarbejde: |
Supersonic, Jason B. Luke |
||
Plakat: |
Lars
Bilgrav |
||
Producer: |
Michael Haslund-Christensen |
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
Klip
fra følgende film: |
|
||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
Tak
til |
|
||
Shah Rukh Khan |
|
||
Manisha Koirala |
|
||
Jay Mehta |
|
||
Santosh Sivan |
|
||
Aziz Mirza |
|
||
Srini
Vas |
|
||
Atif
Khan and Rama Adhikari |
|
||
Sudhir Mishra |
|
||
Mr. Pradeep |
|
||
Manosh Desai, Gaity Galaxy cinema |
|
||
Mr. Lopo, Liberty cinema |
|
||
Indu Mirani |
|
||
Irfan Sayeed |
|
||
Amrit Gangar |
|
||
Subhash Cheeda |
|
||
Vijay Nopani |
|
||
Neelam Deo |
|
||
Tipu |
|
||
Tomas Martin |
|
||
Clyde Curry |
|
||
Anita Wales |
|
||
Hansen og Pedersen Film og Fjernsyn |
|
||
Indiske Ambassade |
|
||
Jørgen Kastrup |
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
Produceret
af Haslund Film Aps i co-produktion med Virus Film, med støtte fra: |
|
Danmarks
Radio |
Det
Danske Filminstitut ved konsulent Jakob Høgel |
Kulturministeriets
udviklingsfond |
Dansk
Center for kultur og Udvikling |
Journalistforbundet |
Film
& TV arbejderforeningen |
Filmkopi |
Danske
Filminstruktører |
The
European Commision Directorate general for Development |
To
promote better understanding of development issues |
|
©Haslund
Film Aps, Virus Film 2003 |
|
|