Interview
med Indu Mirani, filmjournalist
Indu Mirani er hjemme i ethvert aspekt af hindifilm og anden indisk film
Jeg møder hende og vi snakker.
Fattigdom
er hverdag for en kæmpestor del af den indiske befolkning. Det er et hårdt
land at leve i for masser af mennesker. Når de går i biografen, har de ikke
lyst til at se virkeligheden og det de lever hver dag.
Der
er altid en mandlig helt. Han er helten fordi han altid skal redde noget –
enten landet eller heltinden. I den klassiske film får helten heltinden.
Helten må gå gennem en masse trauma og problemer. Når han endelig vinder er
følelserne Larger than Life. Og
alt er udtrykt Larger than Life. Fotografer og alle andre arbejder Larger than
Life.
Ingen heltinde kan sælge billetter.
Manden må være den som tar sig af tingene i filmen.
Vi laver osse realistisk film men det er film for et meget anderledes publikum
end hindifilmen. Masserne vil væk. Og det er nødvendigt at de går hen og
ser filmen igen og igen, fordi budgettet er så højt. Det er nødvendigt at
filmen kan lides af masserne.
Publikum lærer en masse fra tv. De vil ikke ha formulafilm som de plejede at
ville. Der er nødt til at være en historie og en grund for udviklingen i en
film. Den traditionelle hindifilm med store budgetter og store stars, sange og
danse vil stadig være der – men der
vil altid være en årsag til sangen og dansen. Og sådan har det ikke altid været
Der er en udvikling mod mindre budgetter og andre film, men det er nødt til
at være enten den store traditionelle hindifilm eller art filmen. Ingen film
midt imellem kan klare den i biograferne. Sangene er nødt til at komme ud af
historien. Der er et uddannet publikum som kræver mere af historien og
motiveret sang og dans.
Der
er tre ting som inderne er passionerede omkring: religion, stars og cricket.
Og hvis du er i stand til at kombinere disse faktorer, har du en succes.
Stjernerne bliver studeret og kopieret. De er en salgs rollemodeller.
Amitab (Bachchan) var syg og folk gik 500 km baglæns og sagde bønner for
hans helbredelse.
Der
er ingen kysseri og sex, men stadigvæk er det meget sensuelt. Den yndefulde
koreografi er meget sensuel og der er mange måder at udtrykke sensualitet på.
Pigen kan ha hvidt på og gå under vand, hvilket gør hendes krop meget
synlig. Og du ka lade helten og heltinden komme meget tæt uden berøring –
og stadig lade ting forstås. Der er måder at lade håret dække heltindens
ansigt o.s.v.
Der er en meget stram cencur kodex I Indien, men hindifilmen har udviklet et
sprog som kommer omkring det kodex og stadig udtrykker sensualiteten. Der vil
aldrig være utvetydige sex scener fordi det er imod vores kultur og arv, men
så er sangene og dansene en måde at komme omkring det på.
Det er meget attraktivt og publikum bruger deres forestilling og
oplever sine indtryk individuelt. Det skaber et interaktivt publikum. Han kan
drømme om sin veninde – eller pigen han er forelsket i. Hvis den fyr på lærredet
kan få den pige – så kan jeg osse!
Pigen
(stjernen) mister sin tiltrækning fordi du ikke længere kan drømme om hende
når hun blir gift, eller når hun har en fast kæreste, selvom en mand kan være
både ægtemand, far eller bedstefar. Det er derfor skuespillerinderne gifter
sig hemmeligt og aldrig kan tale om deres mand eller kæreste/r. Han vil altid
være en hemmelig del af hendes liv. Hun lever et liv på løgn – et
dobbeltliv.
Selvfølgelig kan dette kun køre for en tid – for at forlænge hendes
karriere. Skuespillerinderne er styrede af andre ting end skuespillerne. Hun
kan lyve om sit ægteskab – og benægte det, men så snart hun bliver gravid
er hendes karriere ovre. Og det er endnu værre at få et barn udenfor ægteskab
end at være gift. Hun kan være nok så talentfuld – så snart hun er
involveret kommer hendes karriere ikke længere.
Piger må blive langt mere uafhængige.